Brändi tarkoittaa tavaramerkin ympärille muodostunutta positiivista mainetta. Hyvä brändi syntyy rohkeudesta ryhtyä luomaan tulevaisuutta ja erottautumisesta kilpailijoista, sanoo JH-Centerin toimitusjohtaja Jouko Heinonmäki.

Heinonmäki on työskennellyt yrittäjänä pitkään. Hän toimi aiemmin tunnetun maanrakennusalan konemerkin maahantuojana, mutta myi maahantuontiyrityksensä 2001. Hänen maahantuomallaan englantilaisella konemerkillä on yksi maailman johtavimmista brändeistä. Se tunnetaan vahvana ja vakuuttavana tuotemerkkinä kaikkialla maailmassa ja kotimaassaan Brittein saarilla se on elävä legenda.

Myydessäni koneiden maahantuontiin keskittyneen yritykseni, oli minulla jo visio tulevasta, kertoo Heinonmäki. Maanrakennuskonekaupassa huomasin, että kunnollisten työlaitteiden saatavuus oli haastavaa ja/tai ne olivat kohtuuttoman hintaisia. Hinta-/laatusuhteeltaan järkeviä vaihtoehtoja ei oikein ollut, mies toteaa.

Ryhdyin ideoimaan työlaitteita kuten kaivukoneen kauhoja, harjalaitteita, auroja ja monia muita maanrakennuksessa ja kiinteistöhuollossa tarvittavia työlaitteita. Tein piirustuksia, kyselin käyttäjäkokemuksia ja kartoitin markkinoita. Työlaitteiden kehitystyön ohessa mietin brändiä, Heinonmäki muistaa. Vuonna 2006 lanseerasin tuotemerkin nimeltä Snowstar ja nyt, reilu kymmenen vuotta myöhemmin se on yksi maamme tunnetuimmista brändeistä omalla sektorillaan.

Kolme vuotta myöhemmin Heinonmäki ryhtyi tuomaan myös kaivukoneiden alavaunujen osia kuten telastoja, vetopyöriä yms. JH-Telastoksi nimetty toiminta sisälsi myös kokonaisvaltaiset asennus- ja korjauspalvelut kaivukoneurakoitsijoille. Telaketjujen laputukset tehdään sitä varten suunnitellulla kokoonpanolinjalla joko asiakkaan omaan ketjuun tai valmistetaan täysin uudet telaketjut.

Uusi toimitila Pirkkalaan

Jouko Heinonmäen luomien brändien myynti kasvoi jatkuvasti ja palvelujen kysyntä lisääntyi vuosi vuodelta. Asennuslinjasto ja varasto vaativat lisää tilaa, joten vanha toimitila Tampereella kävi auttamatta pieneksi.

Päätin, että nyt panostetaan ja rakennetaan Pirkkalaan isojen konetalojen tuntumaan ihan oma toimipiste, Heinonmäki kertoo. Investointi oli tuntuva, mutta osoittautui oikeaksi ratkaisuksi. – Kykenemme palvelemaan asiakkaitamme entistäkin paremmin ja varastoimaan tuotteitamme tehokkaasti. Urakoitsijoille on tärkeää, että tavaraa on varastossa heti kun sitä tarvitaan ja asennuslinjamme toimii, kun koneet hajoavat. Hyvä asiakaspalvelu sekä kattava varasto ovat meidän valttikorttimme, huippuluokan tuotteista puhumattakaan, Heinonmäki kehuu.

Asiakasrekisterissämme on n. 6000 asiakasta ja myymme vuosittain reilut puolen tuhatta työlaitetta.

Kattava markkinointiyhteistyö

Tutustuin HM-Mediaan osittain sattuman kautta, muistaa Heinonmäki. Meillä oli yhteinen asiakas, jonka markkinointimateriaaleista huolehti HM-Media ja me taas myimme heille työlaitteita. Olin tietysti nähnyt asiakkaani Internet-sivustot, lehtimainonnan sekä upean asiakaslehtensä, mutta en ollut koskaan kiinnittänyt huomiotani siihen mistä ne tulevat ja kuka on kaiken takana. Kysäisin asiakkaaltani, että kuka teidän markkinointianne hoitaa ja niin kuulin HM-Mediasta, mies kertoo.

Otin yhteyttä ja meillä synkkasi heti hyvin. HM-Media kuunteli minua ja ymmärsi haluni sekä tavoitteeni.

Meillä oli samankaltainen ajatusmaailma ja sain heiltä hyviä ideoita. Yhteistyömme alkoi Snowstarin Internet-sivuston rakentamisella, joka oli mieluinen ja helppo projekti minulle, Heinonmäki kehuu. He olivat niin oma-aloitteisia ja luovia, että meitä ei tarvittu siinä oikeastaan ollenkaan, hän naurahtaa.

Nyt, muutama vuosi myöhemmin yhteistyömme on kaiken kattava. HM-Media suunnittelee ja toteuttaa lehtimainontamme, esitteemme, sivustomme, kutsukorttimme sekä tekivät ensimmäisen asiakaslehtemme. Asiakaslehdessä minua harmittaa vain se, että teetimme sen vasta vuonna 2016. Olisi pitänyt tehdä jo aiemmin, sillä se on ollut meille todella menestys.

Asiakaslehden artikkelit ovat loistavia ja taittotyö ammattimaista. Lehti yksinkertaisesti näyttää hyvältä ja on kattava paketti tuotteistamme ja palveluistamme. Olemme saaneet siitä valtavasti suoraa palautetta asiakkailtamme ja siitä on puhuttu paljon kentällä, Heinonmäki tietää. Se informaation määrä ja hyvän hengen kohottaminen ei lehtimainonnalla onnistu, sähköisestä viestinnästä puhumattakaan, mies täräyttää.

Pirkkalan JH-Center

JH-Telasto ja Snowstar ovat tunnettuja tuotemerkkejä, mutta harva tunsi niiden taustat ja mistä niitä saa. Kaivukoneiden alavaunun osia tarvitsevat kuitenkin pääsääntöisesti maanrakentajat ja Snowstar tuoteperhettä puolestaan kiinteistönhuoltajat. Jouko Heinonmäki ja HM-Media pohtivat yhtälöä ja keksivät lanseerata Pirkkalan toimipisteen JH-Centeriksi. Nyt markkinoinnissa keskitytään JH-Centeriin ja luodaan sieltä kautta tietoisuutta brändistä joka kattaa kaiken maanrakennuksesta kiinteistönhuoltoon.

Meillä on koko JH-Centerin väellä suora kontakti HM-Mediaan ja siellä vastataan huutoomme aina, Heinonmäki sanoo. Niin ja siitä asiakaslehdestämme tuli kerralla vuotuinen perinne, jota osataan jo odottaa, mies päättää.