Tilasto- ja Tutkimustuloksia

http://www.aikakauslehdet.fi/Etusivu/Tietoa--Tutkimuksia/Lehtiryhmittaiset-tutkimukset/Asiakaslehdet/

Asiakaslehtien uskotaan menestyvän tulevaisuudessakin ja niiden määrän uskotaan pysyvän vähintään nykyisellään, koska:

  • Asiakaslehti on toimiva käyttöliittymä
  • Se on markkinointiviestinnän tehokkain keino tavoittaa asiakkaat
  • Hyvin tehtynä asiakaslehti kilpailee maksullisten aikakauslehtien kanssa lukijoiden ajasta
  • Veloituksettomuus vahvistaa asiakaslehtien menestymistä
  • Visuaaliset mahdollisuudet lisäävät niiden vahvuuksia
  • Lukijat hakevat nopeatempoiselle verkolle vastapainoksi hengähdystaukoa ja vaihtelua printistä
  • Verkko tarjoaa vielä paljon bulkkia, printistä saadaan luksuskokemuksia
  • Kokemusten ja elämysten merkitys korostuu tulevaisuudessa
  • Kuluttajat/asiakkaat arvostavat yhä enemmän mahdollisuutta "fiilistelyyn", korkeatasoisia kuvia ja kosketeltavaa paperista lehteä

Asiakaslehden rooli viestinnässä ja markkinoinnissa tulee säilymään tärkeänä tulevaisuudessakin:

  • Asiakaslehden rooli on kasvanut viimeisten vuosien aikana
  • Asiakkuuden rakentaja ja vahvistaja
  • Imagon, tiedon ja analyysin välittäjä
  • Tärkeä kanava pidettäessä yhteyttä jo olemassa oleviin asiakkaisiin, netti toimii paremmin uusasiakashankinnassa
  • Tukee muuta markkinointiviestintää ja on olennainen osa kokonaisvaltaista viestinnän ja markkinoinnin suunnittelua

Asiakaslehden rooli viestinnässä ja markkinoinnissa tulee säilymään tärkeänä tulevaisuudessakin:

  • Hyvin tehdyllä lehdellä on aina selkeä, oma rooli asiakasviestinnässä
  • Edistää ja tukee yrityksen liiketoiminnan tavoitteita ja synnyttää materiaalia myyntityön tueksi
  • Asiakasmedian merkitys tulee kasvamaan, verkon osuus viestinnässä lisääntyy seuraavien vuosien aikana
  • Yhteistyökumppaneiden mainosväline
  • Vahvistaa erottautumista kilpailijoista

Asiakaslehtiä hyödynnetään monipuolisesti sitouttamisessa, tarjonnan ja palvelujen sekä markkinointiviestinnällisen sisällön esittelemisessä ja mainonnassa:

  • Toimii asiakassuhteen hallinnan ja kehittämisen välineenä
  • Tärkeä markkinoinnin apuväline, toimii erittäin hyvin brändinrakentamisessa, vahvistamisessa ja ylläpitämisessä
  • Toimii kuluttajien/asiakkaiden sitouttamisessa ja tuotetiedon välittäjänä
  • Vahvistetaan asiakkaiden tietoisuutta tuotteista ja palveluista, lehteä käytetään myynnin ja asiakassuhteiden hoidon apuvälineenä (kysytään mm. asiakkaiden mielipiteitä)
  • Lehdessä esitellään ajankohtaiset asiat, esim. onnistuneet asiakasyhteistyö-caset, alan näkymät ja uusimmat alaan liittyvät ratkaisut
  • Kokonaisuutena myyntityön tukena
  • Tuotetaan rinnakkaisaineistoa muihin julkaisuihin (mm. ammattilehdet), aineistoa omille verkkosivuille.
  • Lehti postitetaan kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille sekä yrityksen henkilöstölle
  • Hyödynnetään hyvin monipuolisesti: paperiversiona, digiversiona, hajotetaan nettisivuille, pidetään teemapäiviä, tehdään uutiskirjeitä ilmoitetaan lehdissä, suorana jakeluna, osana kampanjoita, messu-ja tapahtumajakeluna
  • Lehdessä voi olla kohdistettuja liitteitä
  • Voi olla yhteistyökumppaneiden päämedia
  • Lehti on yrityksen käyntikortti